Bloggen: wie schrijft, die blijft

Bloggen? Dat is toch iets voor foodies of fitgirls? Klopt. Ook.

Bloggen is namelijk voor iedereen die iets te vertellen heeft. Als jij een bedrijf hebt, dan heb je een passie en dus iets te melden. Voer voor blogs.

 

Natuurlijk kan je honderd-en-een redenen bedenken om niet mee te doen aan de ‘hype’: “Wie zit er nou te wachten op een blog over poetsdoekjes/stukwerk/glaslijm/kattenvoer/rugzakritsen? Niemand in ons bedrijf kan/wil schrijven. Mensen weten ons toch al te vinden? Weet je wel wat een tekstschrijver kost?!“

Maar weet dat er minstens evenveel redenen zijn om het wél te doen. Het is waar, bloggen kost tijd en/of geld, maar het is net als met kinderen; als je er liefde in stopt krijg je er heel veel voor terug.

Een blog geeft jouw kaarten prijs

Mensen houden van open kaart, speel die troef. Je kunt wel zeggen dat jij alles weet over het product dat je maakt of verkoopt, maar wie zegt dat jij je tijd niet besteed hebt aan het trainen van je pokerface? Door blogs op je website te zetten waaruit blijkt dat je kennis van zaken hebt, laat je jouw klanten zien dat jij weet waar je over praat. Dit schept een band en wekt vertrouwen.

En je hoeft het natuurlijk niet alleen over je producten te hebben, je kunt eindeloos variëren en associëren. Wijd bijvoorbeeld eens wat blogs aan vragen van klanten, geef je visie op de laatste ontwikkelingen in je branche of verras je bezoekers met gratis tips.

Bloggen: Wie schrijft, die blijft | Staaldraad tekstschrijver
Bloggen: Wie schrijft, die blijft | Staaldraad tekstschrijver

Bloggen is zorgen voor verse handel

Bloggen kan je vergelijken met een moestuintje. Je zaait en als je goed je best doet kan je daarna oogsten. De meningen over hoe vaak je moet bloggen zijn verdeeld. Het is mogelijk om een blog te schrijven die jaren later nog steeds vaak gevonden wordt, maar dat is geen vanzelfsprekendheid. Of dit gebeurt is afhankelijk van de kwaliteit van je tekst én van je product/sector. Het kan in je voordeel werken als je wekelijks blogt maar let er dan wel op dat je echt waarde toevoegt.  Evengoed kan je een frequentie van bijvoorbeeld eens per maand aan houden, zo heb je altijd verse waar op je site om je doelgroep en Google mee te boeien en geef je jezelf de tijd om iets goeds te produceren. Zorg ervoor dat je niet blogt om het bloggen, maar dat je écht wat vertelt.

Google houdt van blogs

Google is je grootste vriend als het gaat om vindbaarheid van je website, SEO is daarom belangrijker dan ooit. Het is relatief eenvoudig om een blog SEO-vriendelijk te (laten) schrijven. Dat komt doordat een blog over een specifiek onderwerp gaat waardoor je kunt inzetten op specifieke zoekwoorden.

Hoe meer unieke content je op je site plaatst, hoe vaker je de zoekmachinerobots van Google uitnodigt om deze te bezoeken. Waar die robots ook van onder de indruk zijn, is als andere mensen naar jouw content linken of die delen op hun eigen site of socials. Een interessante blog kan je dus een felbegeerde hogere positie in Google opleveren!

Blog = backlinks

Met een goede tekst, ben je lekker op weg. Maar je bent er nog niet. Je hebt namelijk ook iets anders nodig om interessant te zijn voor Google; backlinks. En hiermee bedoel ik niet de linkjes die je voor een prikkie op de kop tikt in duistere steegjes van het wereldwijde (daarvoor kan je zelfs genadeloos worden afgestraft), maar gedegen links die op een organische manier tot stand zijn gekomen. Omdat blogs vaak aansprekend geschreven zijn, zijn mensen sterk geneigd deze te delen.

Tadaaa: organische backlinks!

Een blog als etalage

Zo trots als een pauw ben je op je producten en je wilt dat anderen ervan weten. Je zou kunnen overwegen om een mooie reclameslogan te schrijven, maar wat dacht je van een blog? Ontwikkel jij bijvoorbeeld kappersproducten? Schrijf dan een informatieve blog over verschillende haarbehandelingen. Vergeet niet om ‘terloops’ ook nog even de haarverf die je nieuw in het assortiment hebt in de spotlight te zetten. De essentie van een blog is dat die informatief is en zo objectief mogelijk, maar dat betekent niet dat je geen call to action mag toevoegen voor mensen die na het lezen ervan geïnteresseerd zijn in wat jij te bieden hebt!

Bloggen: Wie schrijft, die blijft | Staaldraad tekstschrijver

Een blog bindt klanten

Vanzelfsprekend wil je graag nieuwe bezoekers (want potentiële klanten) op jouw website, maar vergeet ook de bestaande niet. Als je het een beetje goed aanpakt zijn je vaste klanten een magneet voor nieuwe. Door te bloggen geef je hen als het ware een kijkje in je keuken, dat maakt dat ze zich verbonden voelen met jouw bedrijf en daarmee zijn ze de ultieme ambassadeur.

Van bloggen word je slimmer

Bloggen is niet alleen goed voor je bedrijf en je doelgroep, maar ook voor jezelf. Je zou kunnen zeggen dat het je slimmer maakt.

Door blogs te (laten) schrijven dwing je jezelf om over je vakgebied na te denken. Je toont je een expert dus je zult je moeten blijven verdiepen in de materie. Het resultaat is een blog met informatiewaarde én kennis voor jezelf.

Omdat je door te bloggen moet nadenken over de woorden die je gebruikt om de zaken uit te leggen, zal je merken dat je ook in face-to-face klantcontact gemakkelijker kunt praten. Bloggen maakt je dus communicatief vaardiger.

Zien en gezien worden

Alles draait in onze maatschappij om zien en (vooral) gezien worden. Een goede blog zorgt voor zichtbaarheid. In een wereld waarbij meer en meer zich via het internet afspeelt kan je eigenlijk niet zonder. Laat je niet uit het veld slaan als je met je eerste bericht geen wereldschokkende resultaten boekt, pas als je volhoudt zullen je inspanningen of gemaakte kosten zich uitbetalen.

Wie blogt, die blijft.