Tekstschrijvers kunnen iets met woorden dat best wel magisch is, maar helderziend zijn ze niet. Wanneer jij een rake tekst wilt hebben, dan is het belangrijk dat je tekstschrijver precies weet wát je wilt raken. Beantwoord voor jezelf dus een aantal vragen en deel die informatie met je tekstschrijver. Wedden dat je tekst aan de hand daarvan een schot in de roos wordt?!

#1 Wie is de doelgroep?

Om een goede briefing te kunnen doen is de eerste en allerbelangrijkste vraag die je jezelf moet stellen: Wie is mijn doelgroep? Het moet voor je tekstschrijver duidelijk zijn wie de tekst gaat lezen. Wat is het werk- of denkniveau? Hebben ze vakinhoudelijke kennis? Willen ze aangesproken worden met je of met u? Dat soort zaken.

#2 Welk doel heeft de tekst?

Als je helder hebt voor wie de tekst is, dan is het natuurlijk zaak om goed te duiden wat je ermee wilt bereiken. Wil je de lezer bijvoorbeeld voorzien van informatie, aanmoedigen om iets te kopen, overtuigen van de kwaliteiten van jouw product, gewoon een leuk of ontroerend verhaal vertellen om te laten zien hoe de sfeer is in jouw bedrijf of aanzetten tot nadenken? Houd bij het stellen van doelen niet alleen rekening met de korte termijneffecten, maar ook met de lange termijn.

Briefing; de basis voor een rake tekst Tekstschrijver

#3 Voor welk medium is de tekst bedoeld?

Een online tekst ziet er qua vorm heel anders uit dan een tekst in een magazine. Je tekstschrijver moet dus weten waar je jouw verhaal wilt publiceren. Door een online tekst kan je scrollen, deze wordt vooral gescreend en moet daarom zijn opgebouwd uit korte alinea’s met duidelijke tussenkoppen (deze blog is daar een voorbeeld van). Artikelen in een magazine mogen juist verhalend zijn om op die manier uit te nodigen tot lezen.

Wat wordt de tone of voice? tekstschrijver

#4 Wat wordt de tone of voice?

De tone of voice is de manier waarop je communiceert, die moet passen bij je (merk)persoonlijkheid. Om dit te kunnen benaderen is het dus belangrijk dat je goed weet wie je bent en dat je dit overdraagt aan je tekstschrijver.

Als je het goed doet, is je tone of voice in al jouw communicatie uitingen ongeveer hetzelfde. Op die manier ben je herkenbaar en kweek je imago. Je spreekt je lezers altijd met min of meer dezelfde stem aan zodat ze je herkennen.

#5 Hoe komt je tekstschrijver aan informatie?

Tekstschrijvers zijn natuurlijk niet alwetend, ze schrijven over een heleboel onderwerpen maar je kunt niet verwachten dat ze alles van alles weten. Denk er dus over na hoe je wilt dat jouw tekstschrijver informatie verzamelt.

Grofweg zijn er drie opties:

  • Jij levert informatie aan waarop je tekstschrijver zich kan baseren;
  • Je informeert de tekstschrijver in (telefonisch) overleg of per mail;
  • De tekstschrijver moet zelf actief informatie verzamelen, bijvoorbeeld via Google of door het afnemen van een interview.

 

Het is natuurlijk logisch dat hoe minder research de tekstschrijver hoeft te doen, hoe minder geld je eraan kwijt bent. Maargoed, jouw eigen tijd kost natuurlijk ook geld; puntje ter overweging dus.

Wanneer je deze vragen beantwoord hebt, heb je een goede basis voor de briefing aan je tekstschrijver. Tot slot is het natuurlijk nog belangrijk om een aantal andere zaken helder te hebben. Wanneer de tekst klaar moet zijn bijvoorbeeld, of welke zoektermen je erin wilt hebben en hoe lang het verhaal mag zijn.

Ben je nog op zoek naar een tekstschrijver om jouw briefing mee te delen? Neem dan contact op met Staaldraad Tekstschrijver.