Het onderwerp van een blog is onbelangrijk
Zo. Je aandacht is getrokken door deze subtitel. Wát een onzin, denk je misschien. Natuurlijk maakt het wel uit waarover je blogt!
Klopt. Meestal. Tenzij je tekstschrijver bent, dan is het een ander verhaal.
Als je voor een bedrijf blogt, dan houd je je aan het gevraagde onderwerp. En hoewel de ene tekst zo uit je toetsenbord floept en de andere je krakende hersenen en heel wat uren kost, maakt het in principe niks uit waar je over schrijft.
Toch is dat niet waar ik het hier over wil hebben. De richting die ik op wil is de blog die je als tekstschrijver schrijft vanuit jezelf, om op je website te zetten of om te delen op je socials.
Waar zou je het als tekstschrijver nou over moeten hebben?
Hoe het woord blog is ontstaan? Wat het verschil is tussen een homepage en een landingspagina? Waarom het kofschip tegenwoordig door het leven gaat als xtc-koffieshop | shit fokschaap | soft ketchup?
Kan. Maar maakt dat je uniek? Zegt dat waarom een potentiële klant juist bij jou moet aankloppen? Neuh, het zegt vooral iets over hoe goed je kunt Googlen en dat maakt je nog geen goede tekstschrijver.
Een ware kameleon
Als bloggende tekstschrijver hoef je jouw lezer echt niet per se iets te leren over teksten schrijven. Het mag wel natuurlijk (been there, done that 🙋🏻♀️), maar vergeet niet dat je een belangrijker doel hebt; die lezer laten zien wat jouw schrijfstijl is. Want ja, ook al ben je als tekstschrijver soms een ware kameleon, schrijven doe je toch altijd vanuit jezelf.
Het plaatsen van een blog op één van je kanalen doe je natuurlijk met een reden; je wilt klanten aantrekken. De krachtigste teksten zijn die waar je geen kunstje hoeft te doen, dus jouw beste klanten zijn die van wie je dicht bij jezelf mag blijven. Gewoon, omdat ze zich identificeren met wat jij doet.
De aangewezen ‘stem’
Dus. Kan jij jouw ei kwijt in een blog over het seksleven van paddenstoelen (spoiler; dat hebben ze 😅), word je overenthousiast van bloggen over bizarre beautyproducten of ben jij helemaal in je element als je gedetailleerd schrijft over kwantumfysica; doe dat dan gewoon! Alles is goed, fout bestaat niet. Wat je als tekstschrijver met je blog doet, is jouw stijl zichtbaar maken zodat jouw ideale klanten gaan voelen dat jij de aangewezen ‘stem’ voor hun bedrijf bent. Simpel hè.
Jij blij, klant blij.