In mijn eerste blog ‘SEO? Zoekmachine optimalisatie in simpele taal’ heb je gelezen hoe Google werkt, dat was nodig om te kunnen begrijpen waarom SEO een big deal is. In deel twee ‘SEO; jouw kansen op een toppositie in Google’ heb ik je meer verteld over een aantal belangrijke ranking-factoren. In dit derde deel gaan we in op wat de waarde van tekst is voor Google. Tekst wordt in op meerdere manieren meegenomen als ranking-factor en is dus een niet weg te denken onderdeel van SEO.

De teksten op je website zijn in veel opzichten belangrijk. In de eerste plaats zijn ze natuurlijk bedoeld om het verhaal te vertellen dat jij met je klanten wilt delen, maar wist je dat je door de juiste woorden te kiezen je vindbaarheid kunt vergroten? Trucjes zijn verboden maar creatief omgaan met tekst niet. Het laat zich niet moeilijk raden dat je als je goed gevonden wordt door de zoekmachine kunt uitlopen op je concurrenten.

Gebruik goede zoekwoorden

Het eerste en allerbelangrijkste dat je kunt doen is heel kritisch kijken naar wat je als zoekterm neemt. Kies je voor algemeen, dan heb je veel concurrenten. Onthoud dus; hoe specifieker, hoe beter.

Voorbeeld:

Je hebt een kledingwinkel voor grote maten in Eindhoven.

Je kunt ervoor kiezen om ‘kledingwinkel’ als zoekterm te kiezen. Niks aan gelogen, je verkoopt tenslotte kleding. Het punt is dat Nederland ongeveer 16.500 winkels in jouw branche telt, door voor deze term te gaan maak je hen allen tot concurrent en is de kans dat je gevonden wordt bijzonder klein. Er zijn maar tien gratis plekken op pagina één van Google en het is het waard om je best te doen daarop te komen.

De kans is niet groot dat iemand die ‘kledingwinkel’ ingeeft op zoek is naar jou. Je zult dus je doelgroep specifieker moeten beschrijven. Je doet het al beter wanneer je jouw homepage optimaliseert op ‘kledingwinkel Eindhoven’. Daarmee sluit je een heel groot deel van de concurrentie uit, maar evengoed moet je nog de strijd aanbinden met 111 anderen en zoals gezegd; er zijn maar tien plekken te vergeven voor de eerste pagina. Helemaal goed ben je bezig wanneer je kiest voor ‘grote maten kledingwinkel Eindhoven’. Omdat het aanbod van dit soort winkels klein is, ben je vrijwel zeker van een toppositie. ✔️

Wanneer je zoekt op een specifieke term, zal Google je alsnog veel resultaten voorschotelen (68.000 voor ‘grote maten kledingwinkel Eindhoven’). Google maakt hierin onderscheid op basis van hoe specifiek de content op de site is in relatie tot de zoekterm. Als jouw teksten kloppen met de zoekterm, dan heb je de ingrediënten voor succes in handen.

 

SEO zoekmachine optimalisatie Staaldraad content

Content aan kop

Over teksten gesproken; content is je allergrootste troef. De inhoud van je webpagina is namelijk een belangrijke ranking-factor. Aan tekst ontleent Google de relevantie van een webpagina voor een zoekwoord. Hoewel Google met afstand de beste zoekmachine is wanneer het aankomt op het beoordelen van de kwaliteit van content, schiet ook deze zoekmagnaat tekort. Dat heeft alles te maken met het feit dat een robot geen gevoel heeft bij een tekst. Iets dat grammaticaal perfect is, is nog geen goed verhaal en degene die een topverhaal vertelt, gebruikt hiervoor wellicht theoretisch niet de juiste woorden. SEO technisch is het schrijven van een goede tekst dus iets totaal anders dan voor jouw doelgroep. Google kan een tekst niet beoordelen op kwaliteit maar alleen zien waar de inhoud over gaat. Aan de hand van de relevantie van de losse woorden wordt de positie van websites bepaald.

SEO zoekmachine optimalisatie Staaldraad tekstschrijfster Deurne

Klinkt best onlogisch, vind je niet? Maar realiseer je dat wat de één kwaliteit vindt voor een ander waardeloos kan zijn. Denk bijvoorbeeld aan een tekstje over een poltiek standpunt. De één zal het omarmen, de ander verguizen. Dat heeft niets te maken met de tekst maar alles met gevoel en opvattingen. Google kan dit niet, Google is een robot en robots hebben nog altijd geen gevoel.

Je kunt natuurlijk gaan voor het beste van twee werelden, door een artikel te schrijven waarmee je Google imponeert én je doelgroep aanspreekt. Dat doe je door de woorden waarop je gevonden wilt worden organisch te verwerken in je tekst. Dat woord of die woorden moeten procentueel vaker voorkomen dan andere woorden. Let op: Dit kan een valkuil zijn, want wanneer de ‘zoekwoorddichtheid’ té hoog is, wordt Google niet blij. Je doelgroep ook niet trouwens.

Behalve naar zoekwoorden kijkt Google ook naar hoe uniek de teksten op jouw website zijn. Websites met duplicate content worden laag gewaardeerd. Logisch, zou je denken. En dat is het ook, deels althans. Natuurlijk weet je best dat je geen teksten bij een ander mag jatten om er op jouw site mee te pronken, maar wat nu als je in jouw webshop dezelfde producten verkoopt als een ander? Als je gaat voor de standaardomschrijving, is de kans groot dat iemand anders dit ook al heeft gedaan. Maak dus voor ieder product jouw eigen unieke omschrijving.

Heb je er wel eens over nagedacht dat je ook zelf duplicate content kunt creëeren? Met name bij webshops komt dit veel voor. Dat komt doordat meerdere pagina’s op jouw site (deels) dezelfde informatie bevatten. Google ziet aparte URL’s en dus duplicate content. Je kunt dit oplossen door een zogeheten canonical-tag mee te geven. Hiermee attendeer je Google erop dat je je ervan bewust bent dat er overlappende teksten zijn en adviseer je welke URL het beste gebruikt kan worden.

Je ziet dat je veel fout kunt doen met de teksten op je website. Het goede nieuws is dat je net zoveel goed kunt doen! Het loont de moeite om een copywriter voor jou te laten schrijven of herschrijven, het kan je enorm helpen bij de vindbaarheid van jouw site op Google.

Niche

Door de term waarop je gevonden wilt worden erg specifiek te maken, zal er minder op gezocht worden. Dat klinkt als onwenselijk, maar weet dat de kans groot is dat wie deze termen invoert ook daadwerkelijk op zoek is naar jou. Je bereikt dus je doelgroep.

Een afgebakende zoekterm noemen we ook wel een niche. In de marketingwereld wordt dit woord vaak gebruikt als synoniem voor ‘gat in de markt’, maar in Van Dale vind je de volgende omschrijving: “Het geheel van omgevingsfactoren die van belang zijn voor handhaving van een planten- of diersoort”. Vrij vertaald betekent dit zoiets als ‘voedzaam nest’. En die omschrijving past natuurlijk perfect binnen de context van jouw website, ga dus op zoek naar jouw niche!

Diensten Staaldraad tekstschrijver Deurne

Tags

Tags zijn bij uitstek tekstuele SEO-tools, ze zijn bedoeld om zoekmachines te informeren.

 

Met meta-tags geef je informatie over het onderwerp van een webpagina. Let op: een webpagina is onderdeel van een website en dus niet hetzelfde. Door iedere pagina een meta-tag mee te geven vertel je Google het verhaal van je site.

 

De title-tag is de allerbelangrijkste zin van je website of -pagina, je informeert zowel Google als je bezoekers. Op iedere pagina van je site kan je zo’n title-tag toevoegen. Als ideale lengte voor deze tag werd lange tijd 70 karakters geadviseerd, maar tegenwoordig is gebleken dat niet alleen het aantal tekens wordt beoordeeld maar ook de totale lengte van de tekst. Je kunt je voorstellen dat een M of W veel meer ruimte innemen dan een I of T. De totale lengte mag 512 px zijn, het aantal karakters is hier ondergeschikt aan.

Belangrijk is dat je het zoekwoord waarop je gevonden wilt worden meeneemt, bij voorkeur zet je dit vooraan want dan krijgt het de meeste waarde toegekend. Zoals gezegd is de title-tag ook belangrijk voor bezoekers, het is namelijk de zin die in het oog springt bij de zoekresultaten.

SEO tags Staaldraad

De discription-tag is bedoeld om te vertellen waar een webpagina over gaat, aan Google maar ook aan gebruikers. De beschrijving van maximaal 156 karakters wordt weergegeven in de zoekresultaten, zorg er dus voor dat je jouw discription-tag pakkend maakt. De woorden waarop je gevonden wilt worden moeten erin voor komen, ze zullen de aandacht trekken want ze worden vetgedrukt.

En dan hebben we natuurlijk nog het probleem met de zichtbaarheid van foto’s. Ook hier is een tag voor; de alt-tag. Je beschrijft wat er op het plaatje staat, zodat ook een blind persoon zich hier een beeld van kan vormen. Google is in principe ook blind, door de alt-tag kan er toch nog enige relevantie aan de afbeelding worden toegekend.

Algemene voorwaarden | Staaldraad tekstschrijver

Plaatjes kijken

Mensen zijn visueel ingesteld, maar Google is dat niet. Sterker nog; een Googlebot kan helemaal geen afbeeldingen zien. Een website die erg grafisch ingericht is, is voor de vindbaarheid in Google dus in het nadeel. Toch is het in sommige sectoren erg belangrijk om met afbeeldingen te werken, denk bijvoorbeeld aan webshops. Een echte oplossing voor dit probleem is er helaas niet, maar je kunt het beste werken met zowel afbeeldingen (die je bezoekers waarderen) als een geschreven productomschrijving (die Google oppikt).

URL

Ook aan de URL ontleent Google informatie, deze beschrijft de domeinnaam en het onderwerp van de pagina. Het is hierbij belangrijk dat je zoekmachinevriendelijke woorden en tekens gebruikt. Sommige programma’s genereren een URL automatisch, het loont de moeite om deze altijd te controleren want niet zelden voldoen deze niet aan de criteria voor SEF (Search Engine Friendly), waardoor ze laag scoren. Zorg ervoor dat je URL relevant is voor de woorden waarop je gevonden wilt worden.

Al met al: Werk aan de winkel

Zoals ik in blog twee ook al zei, is er een heleboel waar je aan moet denken op SEO gebied, teksten nemen hierin een belangrijke plek in. Tenzij je gezegend bent met schrijftalent en tijd in overvloed, verdient het voorkeur om een copywriter te betrekken. Een professional zal een stevigere resultaat neerzetten dan jij zelf en is bovendien sneller. Natuurlijk vraagt dit om een investering, maar je hebt je bedrijfspand toch ook niet zelf in elkaar geknutseld? Waarom zou je dat dan wel doen met je digitale ruimte?