In mijn vorige blog ‘SEO? Zoekmachine optimalisatie in simpele taal’ heb je gelezen hoe Google werkt, dat was nodig om te kunnen begrijpen waarom SEO een big deal is. In dit tweede deel gaan we dieper in op een aantal belangrijke ranking-factoren; zaken die je de kans geven om niet-betaald op een goede positie te komen in Google.
Laat ik beginnen met bekennen dat de lijst onderwerpen die hier aan bod komt verre van compleet is, het is onmogelijk om alles te behandelen. Enerzijds omdat ik je dan geen blog zou voorschotelen maar een dik boek, anderzijds omdat Google zich maar mondjesmaat in de keuken laat kijken. Je hebt in de eerste blog kunnen lezen dat er honderden ranking-factoren zijn en dat deze ook nog eens variabel en deels geheim zijn. Met de ranking-factoren die in ik in deze blog uitlicht ben je niet compleet maar wel een heel eind op de goede weg.
Safety first
Een belangrijke ranking-factor is de veiligheid van een site. Google wil dat de communicatie tussen de webserver en het device waarop de site wordt bezocht versleuteld is. Je herkent een versleutelde site aan het slotje in de taakbalk en aan de HTTPS in het webadres. Er zijn verschillende manieren om een certificaat van veiligheid te bemachtigen, maar de makkelijkste is door het aan je webhost te vragen.
Opzij, maak plaats, we hebben ongelooflijke haast
Als je mee wilt doen moet de grote jongens, dan moet je ervoor zorgen dat jouw website snel is. Google vindt dit om meerdere redenen belangrijk. Enerzijds vanwege de gebruikerservaring maar niet in de laatste plaats omdat hoe sneller een site geladen wordt, hoe eerder een gebruiker terug is voor een nieuwe zoekopdracht. Het laat zich niet moeilijk raden dat snelheid door Google wordt beloond, het is één van de ranking-factoren en dus een belangrijk aspect binnen de SEO.
Snelheid dus, maar hoe dan? Er zijn een aantal snelle resultaten te behalen. Zorg er in de eerste plaats voor dat de afbeeldingen die je gebruikt op je site zo klein mogelijk zijn. Geschikte bestandsformaten voor het web zijn JPG, PNG en GIF. Het is lonend om te experimenteren met deze formaten, omdat iedere afbeelding anders is en het voordeligste formaat dat dus variabel. Google adviseert zelf om JPG2000 te gebruiken, maar veel browsers ondersteunen dit formaat nog niet.
Video’s op je site zijn bij uitstek een middel om je bezoekers voor langere tijd vast te houden, maar omdat videobestanden erg groot zijn zorgen ze ervoor dat je site traag laadt. Dit probleem kan je gemakkelijk omzeilen door je video’s eerst te uploaden naar YouTube en daarna in te sluiten op je site. Via die weg kunnen ze in een gunstig bestandsformaat op de snelle infrastructuur van Google worden geplaatst, YouTube maakt tenslotte al sinds 2006 deel uit van de Googlefamilie.
Naast deze quick wins zijn er nog legio do’s en don’ts met betrekking tot de snelheid van jouw site. Een websitebouwer weet hier alles van, een goede reden om het bouwen én onderhouden van je site uit te besteden.
Laat links niet liggen
Het belang van links van websites naar de jouwe is groot. Heel groot. Links zijn verwijzingen van de ene webpagina naar de andere. Het kan binnen je eigen website maar ook via andere webpagina’s. Dat laatste is erg belangrijk want zonder externe links word je niet opgenomen in de zoekmachine, daarnaast gebruikt Google deze als maat om de populariteit van een website te bepalen.
Een link is niet zomaar een link, ook deze kan je relevant maken voor het onderwerp. Dat doe je door gebruik te maken van de juiste anchortekst. Misschien heb je nog nooit van deze term gehoord, maar je hebt zeker al veel anchorteksten voorbij zien komen, het is namelijk het woord of groepje woorden waarop je kunt klikken om de link te volgen. Als deze woorden iets zeggen over de pagina waarnaar verwezen wordt, dan wordt hier door Google extra waarde aan toegekend. ‘Klik hier’ is dus per definitie geen goede keuze.
Er is een reden voor dat Google het hebben van links op externe websites zo belangrijk vindt. Wanneer je veel externe links hebt, gaat Google ervan uit dat de informatie op jouw site nuttig en van hoge kwaliteit is. Op dit moment kan gesteld worden dat het hebben van links op externe websites het állerbelangrijkste is. Als je geen mogelijkheid hebt om te investeren in SEO doe dan tenminste aan linkbuilding, dat helpt je hogerop. Let op: er zullen partijen voorbijkomen die je aanbieden om jouw website aan te melden bij duizenden directory’s, zoekmachines of blogs. Trap hier niet in. Als er door deze partijen al iets geplaatst wordt dan is het vaak in een ‘achterbuurt’ van het wereldwijde web; een plek dus waar je niet gevonden wilt worden.
Een link van een externe website naar de jouwe is het meest effectief wanneer er sprake is van eenrichtingsverkeer. Het is dus een slechte deal om in ruil voor een link er eentje terug te plaatsen op jouw eigen site.
Er zijn websites die betaalde links aanbieden. Doe dit niet! Google ziet het vergaren van betaalde links als een truc en zal dit bestraffen.
Omdat er in het verleden veel misbruik gemaakt werd van fora en blogs voor linkbuilding, is de no-follow-tag in het leven geroepen. Onder de post is vaak ruimte voor discussie, maar deze werd vervuild met al dan niet relevante links. Om het plaatsen hiervan te ontmoedigen wordt aan alle reacties onder een blog of op een forum de no-follow-link toegevoegd. De link wordt dan niet meegenomen door Google, je wordt er dus niet voor beloond.
En dan is er nog een laatste vorm van linken, de leukste en meest lucratieve als je het mij vraagt; linkbait. In dit geval maak je content die zo uniek en aansprekend is, dat mensen deze op grote schaal verspreiden of promoten. Een andere term voor linkbait is viral marketing.
Socials en SEO
Google heeft bakken met geld en kan ieder bedrijf kopen dat het maar wil, maar er is één gebied waar het maar niet lukt om voet aan de grond te krijgen: social media.
Voor de SEO-strategie is het belangrijk om de ontwikkelingen voor het gebruik van mobiel internet en social media goed in de gaten te houden, het heeft hier namelijk rechtstreeks invloed op. Wanneer jij wordt genoemd op social media wek je Googles interesse. De zoekmachinerobots gaan er dan vanuit dat de informatie op jouw site actueel is en daar worden ze blij van.
Google adviseert momenteel om te focussen op de mobiele versie van je website, dit omdat het aantal zoekopdrachten op mobiele apparatuur momenteel hoger ligt dan op een desktop. Het is dus belangrijk dat je site hiervoor geschikt is.
Al met al: Werk aan de winkel
Al met al is er een heleboel waar je aan moet denken op SEO gebied, Ik denk dat je intussen wel inziet dat het bouwen en onderhouden van een website niet iets is dat je er ‘even bij doet’. Wil je dat jouw site de aandacht krijgt die ie verdient, zorg dan dat je ruim tijd vrij maakt om je hiermee bezig te houden of besteed dit werk uit aan iemand die er verstand van heeft; een websitebouwer. Persoonlijk zou ik altijd voor uitbesteden gaan, een professional zal namelijk stevigere resultaten behalen dan jij zelf en is bovendien sneller. Natuurlijk is dit een investering, maar waarom zou je je zaak aan de digitale snelweg zelf in elkaar knutselen terwijl je de bouw van je bedrijfspand ook niet zelf doet?!