Als jij een eigen bedrijf hebt, dan weet je ongetwijfeld hoe belangrijk het is om je zaak niet alleen fysiek maar ook online goed te organiseren. De tijd dat je dat ‘gewoon wel even’ deed is voorbij, het bijhouden van je website is een serieuze business. De termen vliegen je om de oren, je moet goed kunnen zwemmen om er niet in te verdrinken. Eén van die termen is SEO. In deze blog leg ik je uit wat dit is en hoe het in je voordeel kan werken.
SEO is de afkorting voor het Engelse Search Engine Optimization. Vrij vertaald naar het Nederlands staat dat voor optimalisatie van websites voor zoekmachines. Toen internet nog in haar kinderschoenen stond was dat een koud kunstje, maar door de explosieve groei die het wereldwijde web sindsdien heeft doorgemaakt is dat nu wel even anders. Je kunt het zo gek niet bedenken of er bestaat een website voor, voor populaire onderwerpen soms wel tienduizenden. Door SEO goed toe te passen, beïnvloed je de niet-betaalde zoekresultaten in zoekmachines, je kunt daardoor een plek op de eerste pagina bemachtigen waardoor je goed zichtbaar bent voor potentiele klanten.
Specifiek zoeken
Toen er nog niet zoveel websites waren, werden deze gedocumenteerd in een soort online Gouden Gids. Je ging naar de categorie waarover je iets wilde weten en scrolde door de opties. Toen dit te omvangrijk en daardoor onwerkbaar werd, zagen de eerste zoekmachines het levenslicht. Een zoekmachine helpt bij het vinden van relevante informatie op basis van door jou ingevoerde zoekwoorden, heel specifiek dus. Hoewel er duizenden spelers in de markt zijn is Google vandaag de dag wereldwijd de belangrijkste zoekmachine.
Zichtbaar voor de zoekmachine
Zo’n zoekmachine is voor consumenten natuurlijk reuze handig, maar voor jou als ondernemer is het een uitdaging. Als je iets aan je website wilt hebben, dan is het zaak dat je ervoor zorgt dat je zichtbaar bent. Google heeft in Nederland een marktaandeel van 95 procent. Dat heeft een voordeel want door in te zetten op deze zoekmachine bereik je in één klap je doelgroep. Omdat Google zo groot is, is wat ik je ga vertellen in deze blog hierop toegespitst. Om te kunnen begrijpen wat SEO is en hoe je het toepast, moet je weten hoe Google werkt en waarom die werkwijze is ontstaan.
Waarom werd Google de grootste?
Er zijn veel zoekmachines en toch gebruikt bijna iedereen Google. Hoe kan dat? Het succes van Google is heel gemakkelijk te verklaren. Deze zoekmachine vertoont relevante zoekopdrachten en is bijzonder gebruiksvriendelijk. Waar andere zoekmachines schreeuwerige reclamebanners gebruiken om inkomsten te genereren, pakt Google dat heel anders aan. Zij laten betaalde advertenties zien die relevant zijn voor de zoekopdracht, dit model is beter bekend als Google Ads. De betaalde advertenties worden op een andere positie weergegeven dan de niet-betaalde zoekresultaten maar de teksten zijn zo relevant dat mensen niet doorhebben dat het om reclame gaat, er wordt dus veel op geklikt. Iedere klik levert Google inkomsten op en het geeft bedrijven relatief eenvoudig en tegen geringe kosten zichtbaarheid.
De basis voor SEO
De gebruiksvriendelijkheid van Google is één, maar er is nog een reden voor het enorme succes. Google ontwikkelde methoden om manipulatie van zoekopdrachten tegen te gaan, waardoor je als gebruiker niet meer wordt geconfronteerd met niet-relevante informatie. Hier ligt de basis voor SEO. Met de komst van zoekmachinerobots, dachten webmasters de zaak naar hun hand te kunnen zetten door trucjes uit te halen. Wat mensen te zien kregen was niet hetzelfde als wat de robots zagen. Google slaagde erin de resultaten dusdanig te filteren dat manipulatie steeds minder zorgt voor ruis en dit maakte dat het bedrijf zich in korte tijd wist op te werken tot een begrip en beursgenoteerde miljardenbusiness.
Nieuwe kansen, nieuwe ervaring
Met de komst van smartphones en tablets zag Google nieuwe kansen. Deze apparaten hebben meestal een gps-module waardoor advertenties kunnen worden aangeboden die niet alleen passen bij de zoektermen, maar ook gerelateerd zijn aan de locatie van de gebruiker. In plaats van de concurrentie aan te gaan door zelf mobiele apparatuur te bouwen, zocht Google partners. Ze ontwikkelden besturingssysteem Android en hebben via deze software toegang tot de hardware van vrijwel iedere fabrikant van smartphones en tablets. Hiernaast ontwikkelde Google extra diensten zoals Google maps en Gmail, dit alles heeft gemaakt dat deze zoekmachine inmiddels op een comfortabele luxepositie staat. De gegevens die Google verkrijgt uit al deze diensten, maken dat de gebruikerservaring steeds verder verfijnd wordt.
Ranking-factoren
Google is almachtig, de zoekmachine bepaalt wie hoog in de lijst wordt weergegeven en wie niet. Dit wordt vastgesteld aan de hand van verschillende criteria, ook wel ranking-factoren genoemd. Het geheel van ranking-factoren (dat zijn er honderden) is het algoritme en dit wordt continu aangepast. Omdat Google manipulatie wil voorkomen, worden de wijzigingen in het algoritme niet openbaar gemaakt. Er worden wel eens grote updates aangekondigd, maar zelfs dan wordt slechts een tipje van de sluier opgelicht.
Nieuwkomers eerst in zandbak
Waar het vroeger nog redelijk inzichtelijk was hoe een website werd gewaardeerd door Google, is dat tegenwoordig een stuk minder transparant.
Nieuwe websites krijgen meestal niet meteen een hoge indexering, ze worden eerst een tijdje onder gebracht in Google Sandbox. Daar mogen ze ‘spelen’ om te laten zien wat ze waard zijn. Google probeert op deze manier het kaf van het koren te scheiden en kwaadwillende webmasters te elimineren. Het is goed om te weten van het bestaan van deze Sandbox omdat je daardoor begrijpt waarom SEO-technieken pas na enige tijd effectief zijn.
Trucs
Inmiddels is Google bekend met een enorme trukendoos. Wanneer er op jouw website een truc wordt ontdekt, dan word je automatisch lager geïndexeerd of soms zelfs helemaal verwijderd uit de zoekmachine. Dat kan het einde van je bedrijf betekenen, dus wees op je hoede.
Ongenode gasten
Het kan voor komen dat je je er niet van bewust bent dat er iets gebeurt op jouw website dat niet door de beugel kan. Er is dan zogenaamde malware aan je site geklikt. Google merkt dit op en kan jouw site tijdelijk op non-actief zetten omdat dit de ervaring die zij hun gebruikers willen geven negatief beïnvloedt. Google kan je helpen om jouw site virusvrij te maken, wanneer dit proces is doorlopen wordt ie weer gewoon weergegeven. Toch kan de schade die wordt aangericht door malware aanzienlijk zijn, de periode dat je site niet wordt weergegeven kan ervoor zorgen dat je inkomstenstroom stagneert. Je kunt zelf natuurlijk ook je best doen om te voorkomen dat er ongewenste software op jouw site belandt. Maak altijd gebruik van de nieuwste softwareversie om je website weer te geven, zorg dus dat je regelmatig updatet. Ook is het belangrijk om alle aan je site gerelateerde wachtwoorden regelmatig te wijzigen. Op die manier geef je digitale inbrekers minder kans.
Hoe kom je in Google?
Eindelijk is het zover, je website is klaar om het wereldwijde web te betreden. Je weet inmiddels dat het belangrijk is om gevonden te worden in Google, maar dan moet je natuurlijk wel eerst gevonden zijn dóór Google. Je kunt je site zelf aanmelden, maar dat is in principe niet nodig. Google gaat jouw website automatisch oppikken en indexeren. Dit proces start wanneer anderen naar jouw website linken, wees dus actief in het aanbieden van je site. De snelheid waarmee het signaal wordt opgepikt is afhankelijk van hoe vaak de Googlebots de sites bezoeken die linken naar de jouwe, wees dus kritisch in wie je hiervoor uitkiest.
Hoe nu verder?
Je weet nu wat SEO is, hoe Google werkt en hoe je in deze zoekmachine kunt worden opgenomen, maar er valt nog heel veel meer te vertellen. In deel twee lees je wat je moet doen om goed gevonden te worden in Google; we gaan het hebben over de zin van goede content en een aantal andere belangrijke ranking-factoren. Je gaat ontdekken dat SEO niet iets is dat je zomaar even doet. Als je wilt kan je er een dagtaak aan hebben!