Window shoppen of gericht inkopen?

Wanneer je actief bent in de online wereld, dan heb je ongetwijfeld wel eens van de termen long tail en short tail gehoord. Maar wat betekent dit eigenlijk? Hoe belangrijk zijn deze termen? Wanneer kies je short en wanneer long?

Wanneer we het over short tail en long tail hebben, dan hebben we het over zoekwoorden; de woorden waarop webpagina’s zich focussen. Dat focussen helpt om zoekrobots duidelijk te maken waar jouw pagina over gaat. Goede zoekwoorden matchen met een zoekopdracht. Dat laatste is wat een gebruiker intikt of -spreekt op Google (of een andere zoekmachine). Vroeger was een zoekwoord altijd één woord, maar tegenwoordig kan het evengoed een zin zijn. Zoekterm zou dus een naam zijn die de lading beter dekt, maar toch houdt Google het vooralsnog bij zoekwoord.

Short tail vs. slong tail

Zoekwoorden dus. Een long tail zoekwoord bestaat uit vier of meer woorden en een short tail zoekwoord uit drie of minder. Ze hebben ieder hun eigen sterke en zwakke kanten.

Short tail vs. long tail zoekwoorden 1

Zoekvolume. Veel voor weinig of weinig voor veel?

Het zoekvolume op short tail zoekwoorden ligt meestal een stuk hoger dan op long tail zoekwoorden. Logisch want hoe specifieker de term, hoe minder pagina’s eraan voldoen. Het zoekvolume van ‘’Converse schoenen’’ ligt bijvoorbeeld veel hoger dan het zoekvolume van ‘’Converse all stars laag blauw dames’’.

Zo zal ook het zoekvolume op alleen “Converse” of “schoenen” hoger zijn dan wanneer je deze twee combineert. De simpele verklaring hiervoor is dat Converse meer verkoopt dan alleen schoenen en dat er meer schoenen zijn dan alleen die van Converse.

Ook online willen mensen ’etalages kijken’. Iemand die op zoek is naar een nieuw paar schoenen, zal hierin meestal in eerste instantie niet heel specifiek zijn. In beginsel zal er dus gezocht worden op een short tail zoekwoord. Later (meer in de buurt van de daadwerkelijke aankoop) is de kans groot dat er gezocht wordt op een long tail zoekwoord. Voor jou als ondernemer is het dus continu laveren tussen short tail en long tail. Hoe ben je de kapers op de kust te slim af? Door te gaan voor volume of voor zichtbaarheid?

Concurrentie is moordend

Hoe hoger het volume op een bepaald zoekwoord is, hoe lastiger het is om een zichtbare positie in een zoekmachine te bemachtigen. Er zijn veel webpagina’s met hetzelfde zoekwoord. Zoals gezegd zijn short tail zoekwoorden wat algemener, ze zijn daarom voor meer websites relevant dan long tail zoekwoorden.

Er is dus een grote run op short tail zoekwoorden. Deze concurrentie maakt het lastiger om hoog in de resultaten te komen. Vooral voor nieuwe domeinen is dit vaak erg lastig.

Short tail vs. long tail zoekwoorden Staaldraad Danielle Deurne

Conversie gerichtheid

Meestal is het zo dat hoe langer de zoekopdracht is, hoe verder de consument zich bevindt

op het pad naar actie. Dit houdt dus in dat de conversiedichtheid hoger is bij long tail zoektermen dan bij short tail.

Short tail long tail zoekwoorden

De juiste keuze

Maar wat moet je dan kiezen? Tsja, daarop is geen simpel antwoord te geven, voor iedere website geldt namelijk iets anders. Heb je een nieuwe website, dan is het logisch om te focussen op long tail zoekwoorden, reden hiervoor is het hoge zoekvolume van short tail zoekwoorden waardoor de concurrentie sterk is. Als nieuwkomer heb je nog geen autoriteit opgebouwd waardoor Google je automatisch lager plaatst dan wanneer je al jaren meedraait.

Gelukkig kan je ook met focus op long tail zoekwoorden ver komen. Dat blijkt wel uit het feit dat momenteel zo’n 70% van de zoekopdrachten in Google bestaat uit long tail zoekwoorden. Dit aantal heeft alles te maken met de opkomst van voice search.

Zoekwoorden dus, de belangrijkste woorden op je webpagina’s. De één schudt ze uit z’n mouw, de ander heeft er moeite mee. Mocht je er niet uitkomen, dan zijn er verschillende online tools die je kunnen inspireren. Je kunt bijvoorbeeld vooruit met Google’s ‘Keywordplanner’, ‘Ubersuggest’ of ‘Wordstream’.

Professionals

Natuurlijk kan je ook een SEO specialist inschakelen voor jouw zoekwoordenonderzoek. En denk eens aan een tekstschrijver / copywriter om de teksten op jouw site te voorzien van een goed gedoseerd zoekwoordensausje, ook niet onbelangrijk. Zorg voor een stevige basis, dat betaalt zich uit.